Sisukord

 

 

 

Elu sealpool 7

 

Esimene osa

 ELU PÄRAST SURMA

 

1  Surm uksel  23

2  Ravi suremise vastu  33

3  Surm täidab kolm soovi  41

4  Silmusest pääsemine  49

5  Põrgutee  61

6  Viirastused  71

7  Nähtamatu niit  81

8  Hinge nägemine  93

9  Kaks maagilist sõna  103

10  Ellujäämine tormis  119

11  Juhid ja sõnumitoojad  131

12  Unenägu jätkub  143

 

Teine osa

TÕENDUSE TAAK

 

13 Kas akaša on reaalne? 163

14 Mõtlemine väljaspool aju 177

15 Loomise mehaanika 195

Epiloog. Mahasamadhi 205

Märkused 209

Register 225

 

 

 

 

 

Elu sealpool

 

 

 

 

 

Kirjutades seda raamatut surmajärgsest elust, mõtlesin ikka nende lugude peale, mida lapsena Indias kuulsin. Mõistujutud on võimsad vahendid lapse õpetamiseks ja paljud nendest, mida mulle räägiti, on mind õpetanud kogu elu. Nii ma siis otsustasingi põimida selle raamatu teksti ühe sellise loo ümber, mida kuulsin kodus, templite juures ja koolis, ning loodan, et lugejat võlub maailm, kus kangelased võitlevad pimedusega, et tulla valgusesse.

Selle loo kangelaseks on Savitri-nimeline naine ja vaenlane, kellest ta peab võitu saama, on Surma-isand Yama. Yama ilmub ühel päeval naise eesõue ootama töölt koju naasvat Savitri puuraidurist abikaasat, et viia ta endaga kaasa. Naist haarab kabuhirm. Mis võiks sundida Surma tema halastamatust ülesandest loobuma?

Mul polnud raske neid tegelaskujusid ette kujutada. Tundsin Savitri pärast hirmu ja tahtsin väga teada, milliseks kujuneb taibukust nõudev lahing Surmaga. Nende maailm sarnanes veidi minu maailmaga, sest mu lapsepõlve India polnud muistsest Indiast veel liiga erinev. Tahan võtta hetkeks aega, et seletada, mida surm ja sealpoolne maailm tollal meile tähendasid. See maailm võib näida vägagi esoteerilise paigana. Kui nii, siis võid tulla selle teema juurde tagasi, kui oled raamatu põhiosa läbi lugenud. Kui salapärane ja eksootiline see ka poleks, nüüd ma siis alustan.

Mu lapsepõlves oli kõige maagilisem asi transformatsioon. Surma peeti lühiajaliseks peatuseks lõpmatul hingeteekonnal, mis võis talupojast teha kuninga ja vastupidi. Võimalus arvututeks eluaegadeks, mis ulatuvad ette- ja tahapoole, tähendas, et hing saab kogeda sadu taevaid ja põrguid. Surm ei lõpetanud midagi, vaid võimaldas hoopis piiritult seigelda. Aga sügavamal tasandil on see tüüpiline indialik suhtumine – mitte igatseda jäävust. Veetilk muutub auruks, mis on nähtamatu, ja siiski materialiseerub aur voogavateks pilvedeks ning pilvedest sajab vihm tagasi maa peale, vormides jõesänge ja lõpuks liitudes merega. Kas veetilk sureb sellel teel? Ei, ta võtab igal sammul uue kuju. Samamoodi on pettekujutlus ka arusaam, et meil on kindlapiiriline keha, mis on lukustatud aega ja ruumi. Iga veetilk me kehas oleks eile võinud olla ookean, pilv, jõgi või allikas. Tuletan endale seda tõsiasja meelde, kui argielu köidikud liiga tugevasti pigistavad.

Läänes on teispoolsust peetud paigaks, mis sarnaneb materiaalse maailmaga. Taevas, põrgu ja puhastustuli asuvad kuskil kaugel sealpool taevast või maa all. Mu lapsepõlve Indias polnud teispoolsus üldse mingi koht, vaid teadvuse seisund.

Ilmaruum, mida sina ja mina praegu kogeme, koos oma puude, taimede, inimeste, majade, autode, tähtede ja galaktikatega, on vaid teadvus, mis väljendab ennast ühel teatud sagedusel. Mujal aegruumis on korraga olemas erinevad tasandid. Kui ma oleksin küsinud oma vanaemalt, kus on taevas, siis oleks ta osutanud majale, milles me elasime, ja mitte ainult sellepärast, et see oli täis armastust, vaid aru saades, et paljud maailmad võivad mõnusasti koos eksisteerida. Võrdluseks võib tuua orkestri, kus mängitakse sadat muusikariista, mille helid täidavad sama koha ajas ja ruumis. Kuulates sümfooniat tervikuna, võid soovi korral pöörata tähelepanu ühele kindlale pillile. Sa võid isegi eristada sellel mängitavaid noote. Üks sagedus ei välista teisi sagedusi.

Ma ei teadnud seda lapsena, aga kui ma kõndisin Delhi rahvarikkal turuplatsil, kus ühel kaubatänaval tungles rohkem inimesi, kui sa suudad ette kujutada, siis oli maailm, mida ma ei võinud näha, veelgi rahvarohkem. Õhk, mida ma hingasin, oli tulvil hääli, autode müra, linnulaulu, raadiolaineid, röntgenikiiri, kosmilisi kiiri ja peaaegu lõpmatut hulka aatomisiseseid osakesi. Lõpmatud reaalsused olid kõikjal minu ümber.

Kõik sagedused eksisteerivad looduses korraga, kuid siiski kogeme vaid seda, mida näeme. Loomulik on karta seda, mida me ei suuda näha, ja kuna surm napsab inimese meie pilkude alt ära, siis reageerime sellele hirmuga. Minagi polnud erand. Lemmiklooma surm tegi mind ärevaks ja kurvaks, vanaema surm, mis tuli äkitselt keskööl, oli ülimalt masendav. Mu noorem vend jooksis majas ringi ja karjus: “Kus ta on? Kus ta on?” Läks aastaid, enne kui mõistsin, et õige vastus kõlab: “Siin ja kõikjal.”

Erinevad eksistentsi tasandid kujutavad endast teadvuse erinevaid sagedusi. Füüsiline maailm on vaid ühe teatud sageduse väljendus. (Aastakümneid hiljem sattusin vaimustusse, lugedes, et füüsikute sõnul on universumil eriline taustamüra, mis kõlab nagu si-bemoll, ehkki võngub miljoneid kordi madalamal sagedusel, kui seda kuuleb inimene.) Indias ei tutvustata lapsele iial sellist keerulist poolteaduslikku teooriat, minule räägiti viiest elemendist ehk mahabhuta’st: maa, vesi, tuli, õhk ja ilmaruum. Need elemendid ühinesid, et kujundada kõike, mis olemas on. Idee näib ebaküps inimesele, kes tunneb hästi lääne teadust, kuid selles peitub väärtuslik tõde: kõik transformatsioonid taanduvad mõnele lihtsale elemendile.

20. sajandil jõudsid lääne teadlased arusaamisele, et kõik tahked esemed koosnevad tegelikult nähtamatutest võngetest. Minu lapsepõlves arvati, et tahke asi koosneb suures osas maa-elemendist. Ehk teisisõnu, tahkel esemel on jämedakoelised võnked ehk madalam sagedus. Aurul on peenem vibratsioon, mis eksisteerib kõrgemal tasandil.

Nii nagu materiaalsetel asjadel on erinevad tasandid, eksisteerivad ka erinevad vaimsed tasandid. See tõdemus šokeeris vagasid katoliiklasi, põhiliselt iirlasi, kes olid koolis mu õpetajad. Nende jaoks oli ainus vaim Püha Vaim, kes elas taevas. Meie, lapsed, olime küllalt elutargad, et sellega mitte nõustuda; meie maailmas oli mõttekas vaid arusaam, et kui Maa on jämedakoeline vaimne maailm, siis peavad olema ka kõrgemad vaimsed tasandid, mida meie tunneme loka’de nime all ja mis lääne müstilistes ringkondades said tuntuks astraaltasanditena. On olemas lõpmatu arv astraaltasandeid, mida jagatakse kõrgemaks ja madalamaks astraalmaailmaks, ning isegi kõige madalamad neist võnguvad kõrgemal sagedusel kui aineline maailm.

Lääs loobus ammu püüdest “kuulda sfääride muusikat”, aga Indias usutakse, et tundlikuks häälestatud teadvusega inimene suudab minna sissepoole ja tegelikult kuulda mitmete kõrgemate tasandite võnkumist. Astraaltasandil saad näiteks näha omaenda keha, ehkki selle vanus võib iga hetk muutuda.

Madalamalt astraaltasandilt leiame selgeltnägemise, telepaatia ja teised viie meele selginemised, samuti viirastused, kehatud hinged ja vaimud, kes ühel või teisel põhjusel on “kinni jäänud”. Lapsena olin kindel, et kui kass või koer jäi õhus midagi silmitsema, siis nägi ta midagi, mida mina ei suutnud näha. Nii ei tulnud see üllatusena, kui hiljem lugesin mitmetest ida ja lääne tekstidest, et seda, mida madalamal astraaltasandil tunnetab kõrgema teadlikkusega inimene, tunnetab ka loom. Samuti polnud ma üllatunud, kui kohtasin psühhiaatriahaigla residenti, kes rääkis mulle, et kord, kui haiglaruum oli hämar, nägi ta – päris nägemise piiril –, kuidas hing surevast inimesest lahkus. Iga India laps lausa neelab koomikseid erinevate kangelaste tegudest kaugetes loka’des. Ainelisest maailmast sisse ja välja liikumine oli meie tõlgendus reisimisest väliskosmosesse. Koomiksikangelane tuli ikka mõttevormis ja -pilves, astraalkehas, mis rändas magamise ajal, astraalvärvuse ja aurana. Kõik need on madalama astraaltasandi võnked.

India traditsioonilise uskumuse kohaselt saadab iga füüsilist keha astraalkeha. Su astraalkeha on sinu füüsilise keha täielik peegelpilt: sel on süda, maks, käed, jalad, nägu jne. Kuid see tegutseb kõrgemal sagedusel, mistõttu suurem osa inimesi pole sellest teadlik. Eluajal on füüsiline keha hingele rõivaks, luues mulje, nagu oleks inimene suletud ainelisse maailma. Pärast surma, kui füüsiline keha hakkab lagunema, läheb lahkuv hing astraaltasandile, mis vastab tema eksistentsile ainelisel tasandil – sagedusse, mis vastab kõige täpsemalt tema varasemale elule.

See üldine tõdemus, et sa lähed sinna, kuhu kuulud, sobis mulle tollal hästi. Kujutlesin, et koer läheb koerataevasse ja koeri armastav inimene ühineb temaga seal. Kujutlesin, et halb inimene ei kahjusta enam kedagi peale iseenda, sest ta eraldatakse teatud karmavanglasse. Oli lohutav uskuda, et hea inimene, kes mind armastas, elab pärast surma edasi headuse tasandil. Kuid mu maailmapildil olid oma piirangud. Ma polnud üldsegi kindel, kas minu tark vanaisa kohtus teispoolsuses oma targa vanaisaga, kes näitas talle, kuidas edasi minna, või tegi seda tööd ingel või valgustunud vaim. Palju hiljem, siis kui hakkasin karma-teemat uurima, leidsin, et pärast surma jääme iseennast motiveerima. Hing liigub vastavalt oma soovile ühelt astraaltasandilt teisele, projitseerides, nagu unenäos, neid kohti ja inimesi, juhte ja astraalolendeid, mida ja keda ta vajab, et edasi liikuda.

Kõik need tasandid on kokkuvõttes Vaimu kujutlused, nagu on tema kujutlus ka aineline maailm. Indias nimetatakse Vaimu brahman’iks, s.t Kõigeks; selleks üheks teadvuseks, mis täidab kõiki eksistentsi tasandeid. Me ütleme Jumal, Rama, Šiva, Maheshwara. Tähtis pole mitte nimi, vaid mõistmine, et on üksainus teadvus, mis loob kõik ja jätkab loomist lõpututel tasanditel lõputu kiirusega. Astraaltasandil jätkab Vaim rollide mängimist. Seal võid tõepoolest näha jumalate ja jumalannade, inglite ja deemonite kujutisi. Need on tegelikult siiski illusioonid, igal astraaltasandil toimub Vaimu kogemine. Siin, meie tasandil, kogeme me Vaimu mateeriana, tahke olekuna. Astraaltasandil kogeme hapraid olendeid ja maastikke, millel nad elavad – mida võime nimetada unenäoks.

Ilmaruum on asukohatu, seda ei saa kohana kaardile kanda. Pärast surma minetame ka meie järk-järgult oma paiksuse. Me näeme ennast sellistena, nagu hinge vaatepunktist tegelikult oleme: korraga kõikjal. Sellega kohanemine on ilmselt suurim takistus, mida me astraaltasandil kohtame. Praegusel hetkel oled sa universumi keskmes, sest lõpmatus laiub kõikides suundades, aga teisel pool maailma on keegi teinegi universumi keskmes, sest temalgi laiub lõpmatus igas küljes. Kui te mõlemad olete universumi keskmed, siis peate olema ühes ja samas paigas. Tõsiasi, et te näite olevat erinevates kohtades, on sensoorne tehistõelisus. See põhineb vaatepiltidel ja helidel – paiksetel sündmustel. Sina aga pole paikne.

Samuti on iga hetk aja keskus, sest igavik laiub selle ümber kõikides suundades. Seepärast on mingi kindel hetk sama mis iga teine hetk. Ilmaruum ei ole paikne ja seega pole sel ei üles- ega alla-suunda, põhja ega lõunat, ida ega läänt. Need on vaid võrdlemisalused, mis lihtsustavad toimetulemist meie sagedusel (s.t füüsilises kehas). Transformatsioon pärast surma ei ole liikumine mingisse teise paika või aega, vaid tähelepanu kvalitatiivne muutumine. Sa suudad näha vaid seda, millega võngud samal sagedusel.

Mul oli onu, kes armastas ringi rännata ja külastada India paljusid pühakuid ja tarku. Minu rõõmuks võttis ta mindki vahel kaasa. Ma nägin elust tagasitõmbunuid, kes istusid aastaid järjest ühes ja samas poosis, samuti neid, kes peaaegu ei hinganudki. Nüüd ma tean, et mu silmad petsid mind. Ma nägin vaid nukku, mille sees toimusid imepärased transformatsioonid. Need tagasitõmbunud häälestasid end erinevatele sagedustele, mis asusid teiselpool meie välismaailma. Olles oma tähelepanu ümber lülitanud, said nad rääkida Ramaga (või Buddhaga või Kristusega, ehkki viimane pole Indias eriti tõenäoline). Sügav meditatsioon pole loid seisund, vaid teadvuse stardipakk. Kui kiirabihaiglas on keegi suremas südameinfarkti ja saab enne elustamist surmalähedase kogemuse, siis kasutab ta teistsugust stardipakku. Mõlemal juhul toimub tähelepanu kvaliteedi ümberlülitus.

Suur erinevus seisneb selles, et kui südamehaige läheb valgusesse, siis on tema rännak tahtmatu. Need vaikivad joogid minu minevikus kasutasid aga tahet. Küllalt sügaval teadvuse tasandil oli neil soov läbida protsess, mis sarnaneb suremisega. Nende tunded vaibusid üksteise järel. (Surijast lahkub viimasena heli, mis sündides tuleb esimesena. See sobib indialaste arusaamaga, et viis elementi tulevad ja lahkuvad kindlas järjekorras; heli on samane keha koos hoidva võnkumisega, seega on loomulik, et ta lahkub viimasena.)

Kui jämedad meeled tuimenevad, siis teravnevad peened meeled. Pärast suremist me näeme ja kuuleme endiselt, kuid tajutavad esemed pole enam füüsilised. Need on sellised, nagu me tahame astraaltasandil näha: taevased vaatepildid ja helid, taevased olendid ja säravad valgused. Surmalähedase kogemuse puhul tajutakse tavaliselt nägusid, hääli või emotsionaalset ligiolekut. Teises kultuuris võib inimene oodata kohtumist näiteks viirastuse või loomaga. Tihti tunneb surev inimene enne keha maha jätmist enda ümber midagi habrast – teatud soojust, õrna vormi või heli. Mingil viisil saab seda tunda surija võnkesagedusel. Igaüks, kes on surija juures viibinud, teab, et too võib väita end olevat suhelnud selles ruumis oma lahkunud abikaasa või mõne teise ammusurnud inimesega. Teatud liiki astraalne kontakt luuakse üleminekutsoonis füüsiliselt tasandilt peentasandile.

Suremisel eraldub füüsilisest kehast selle astraalne teisik. Veedade järgi magab lahkunud hing seejärel pisut aega astraalpiirkonnas, mida mina nimetan hinge inkubatsiooniperioodiks. Uued ideed tulevad pähe enne, kui need panevad tegutsema, ja midagi sarnast toimub ka hingega. Tavaliselt magab hing rahulikult, kuid kui inimene suri äkki, liiga vara või paljude täitumata soovidega, siis võib uni olla rahutu ja häiritud. Vägivaldse surma kohutav hetk kerkib ikka ja jälle esile, samuti sellised maised piinad nagu vastamata armastus või mure. Enesetapja kogeb sama hingevalu, mis pani teda endalt elu võtma.

Täitumata soov ei pruugi olla halb. Ka igatsus naudingu järele tähendab võimetust loobuda. Mu onu, vaimne pühendunu, kuulis palju üksikasjalikke lugusid hingedest, kes olid madalamale astraaltasandile kinni jäänud. Päevad, kuud ja aastad pole hinge vaatepunktist mingid kriteeriumid. Kui inimene suri ootamatult või ebaloomulikul põhjusel, siis polnud tal aega oma isiklikku karmat teostada; kuni ta pole oma kiindumuste ja kohustustega lõplikult toime tulnud, jääb ta selle tihedama tasandi mõjuvälja.

Pühakul ja targal on see eelis, et nad suudavad vabalt, oma soovidest pidurdamata, rännata läbi astraaltasandite. Häiritud hing jääb kahe maailma vahele kinni; kui armastatud inimesed, kes maa peale maha jäid, aina kutsuvad teda tagasi oma palvete, kurbuse, täitumata armastuse või teiste katsete abil surnuga kontakti saada, siis on hing ka edaspidi häiritud. Hinge eesmärk on magada astraalkehas, nii nagu ta magas emaüsas, ja rahulik surm võimaldab seda.

Küsimusi tekitab ka olukord, kui nähakse elu silmade eest mööda sähvatamas. Kuna inimene, näiteks uppuja, kogeb seda just surma piiril, siis peab see olema osa üleminekust ega saa olla tegelikult surma kui niisugusega seotud. Kui ma olin laps, siis mulle sellest ei räägitud, alles hiljem kohtusin arstiga, kes jutustas, kuidas oli uppumas Austraalias Great Barrier Reef’i lähedal. Ta kirjeldas seda rahuliku kogemusena, mida saatis kiire pildijada, mis hõlmas kogu tema elu – see oli pigem nagu slaidiprogramm, ütles ta. (Ei tea, kas ta oleks muutunud rahutuks hingeks, kui vetelpäästjad poleks õigel ajal tema juurde jõudnud.)

Swamid räägivad sageli teispoolsest elust ja paljud nendest peavad silme eest läbi sähvivat elu karma osaks. Karma on keritud hinge ümber nagu niit ümber värtna. Alati kui inimene on äkitselt suremas, hakkab see niit end kiiresti lahti kerima ja inimene näeb juba toimunud sündmuste pilte. Selles jadas saavad nähtavaks vaid tähtsad karmalised hetked.

Kui suremine kestab nädalaid ja kuid, kerib karma end lahti aeglaselt. Võime olla minevikust väga haaratud, kui selle üle mõtiskleme. Aga surmahetkel saadab astraaltasandile sisenemist kiire karmaline ülevaade piltidega, mis rulluvad lahti nagu kinofilm.

Ent India puristid peavad neid pilte ka puhtaks illusiooniks. Nad väidavad, et kui näha oma elu sekundi murdosa vältel sähvatustena silme eest läbi jooksmas, siis näitab see, et iga sekund sisaldab kogu igavikku. Sündidevahelise sügava hingeune ajal vajutatakse kõigi füüsilises kehas läbielatud minevikusündmuste mälestused hinge, kujundades karmalise “tarkvara”, mis kutsub esile inimese tulevase elu.

Üks vaimne harjutus, mida ma üha sooritan, on enne uinumist voodis lamades kõigi päevasündmuste ülevaatamine. Teen seda vastupidises järjekorras, samal põhjusel, miks karmagi end sel viisil lahti kerib: ma tahan mõista, mis minuga toimub, ja teha sellega rahu. Ma tunnen, et ka surijale tuleb anda see võimalus.

Hinge uinaku pikkus sõltub sellest, kui arenenud ta surmahetkeks oli. Hing magab peamiselt selleks, et vabaneda kiindumustest. Kiindumuste tugevus määrab, kui palju aega nendest vabanemiseks kulub. Alles siis, kui hing ärkab, saab ta minna tuttavale eksistentsitasandile. Kui sa läheksid oma arengutasemest kõrgemale tasemele, satuksid segadusse ja tunneksid end halvasti. Samuti ei saa sa oma arengus tagasi minna: sa saad vaid edasi liikuda.

Magavat hinge ümbritseb midagi kookonitaolist. Kui hing ärkab, siis heidab ta endalt selle kookoni, mis tasapisi kaob. Oma astraalrännakul kohtab ta teisi hingi, kes võnguvad temaga sarnasel arengutasemel. Ta võib näha hingi, keda kohtas ka füüsilises maailmas, kui nad on temaga samal sagedusel. Enamik inimesi soovib väga oma lähedastega ühineda ka teispoolses elus. Nende hinged ei kandu läbi astraalse atmosfääri, vaid neid juhib armastus. Armastus on võnkumine, mis on vanem kui inimkond. Aga suundumuse põhimõte on väga inimlik: lähme sinna, kuhu sügavaim soov meid viib.

Kui vaim liigub füüsilises maailmas, siis on tema võnked väga aeglased ja tihedad, ta on inimkeha poolt peaaegu liikumatuks muudetud. Kui vaim tegutseb väga kõrgel sagedusel, siis on ta samuti liikumatu, sest kogeb vaid puhast teadvust – ehk teisisõnu iseennast. Nende kahe äärmuse vahel asub kogu loodu. Astraalmaailmas saab hing soovi korral külastada oma võnkesagedusest madalamaid tasandeid, kuid kõrgematele pääseb vaid edasi arenedes. Seda võib võrrelda mingite osakeste sõelumisega üha tihedama sõelaga – osakesed pääsevad läbi ka hõredamast sõelast, kuid tihedama suudavad läbida ainult juhul, kui on muutunud piisavalt peeneks.

Kristlased, kes mind õpetasid, armastasid rääkida, milliseks kujuneb elu taevas, ja nende jaoks oli Jumala kodu sama reaalne ja tahke nagu ükskõik milline Delhi ehitis. Swamid ja joogid nõustusid sellega, aga ainult seepärast, et uskusid, et vaim läbib igat eksistentsitasandit. Olenevalt teadvusetasandist lood sa oma taeva, põrgu ja puhastustule nii ainelisel kui ka astraaltasandil. Kui sa füüsilises maailmas tahad ehitada maja, siis pead muretsema tellised, panema need üksteise peale, ja nii edasi. Astraaltasandil pruugib sul vaid kujutleda maja, mida tahaksid, ja see ilmub sulle näiliselt sama reaalse ja tahkena nagu füüsilises maailmas.

Astraaltasandil toimuvad kannatamine ja nautimine kujutluses, ehkki need näivad tõelistena. Paradoksaalne küll, kuid inimene, kes oli füüsilises maailmas skeptik, on arvatavasti skeptik ka astraaltasandil; ta ei saa aru, et on kohas, mille olemasolu ta ei usu. Keha, milles astraalmaailmas elad, on see, millega kõige enam samastusid eelmises füüsilises elus. Et tegemist on kujutletava kehaga, siis võid seda säilitada või oma astraalelu jooksul muuta. Areng on nii füüsilisel kui ka astraaltasandil järkjärguline – see võtab aega.

Minu kristlikud kooliõpetajad hellitasid mõtet, et taevas läheb täide iga soov, ja jällegi nõustuvad swamid sellega omal viisil. Soov on pärast surma otsustava tähtsusega. Areng on tegelikult soovi täitumine. Astraalmaailmas sa täidad ja teed selgeks soovid, mis jäid teostumata su viimases füüsilises elus. Sa mõtiskled ka ainelisest maailmast pärinevate teadmiste ja kogemuste üle. Astraaltasand on nagu eelmisele füüsilisele inkarnatsioonile järgnev magistriõpe. Siingi kogub hing energiat oma kõrgemate, arenenumate soovide jaoks, et neid täita oma järgmisel külaskäigul füüsilisse maailma, kui ta asub elama uude kehasse.

Ma ei saanud aru, mis on kristlase arvates surma eesmärk. Osa surnuid surub maadligi patt ja nad näivad kurjategijatena, kes on jõudnud oma pahategudega lõpule. Teised surevad, et kohtuda Jumalaga, nad on innukad, kui tuleb nende aeg. Indias arvatakse, et inimene sureb, kui on teostanud selleks eluks määratud arengupotentsiaali; ta on omandanud selle, mida karmal on talle õpetada. Sama kehtib ka astraalmaailmas. Tsükkel lõpeb iseendas, võimaldades taassündi. Kui olin veel laps, tundus see mulle täiesti loomulik. Nii loomulik, et tegelikult ei tulnud mulle pähegi, kui salapärane see protsess võib olla. Mingil viisil leiab hing endale sobivad vanemad, et uuesti sündida ja arengut jätkata. Tänu sellele, mis toimus astraaltasandil, toimub reinkarnatsioon eelmisest elust kõrgemal tasemel. Vajalikud arvutused teeb universum või, nagu mõni pühakiri väidab, karma-isandad.

Lapsena kujutlesin pilti kohtust, kus istuvad kohtunikud ja vaatavad läbi kõik juhtumid – nad on nii targad, et teavad kõiki elusid, mida hing on iial elanud. Olles täiesti erapooletud, jagavad nad välja sündmusi, mis toimuvad järgmises elus. Nende eesmärk pole autasustada ega karistada, vaid jagada arenguvõimalusi. Hiljem taipasin, et pole mingit vajadust karma-isanda järele, sest universum ei suhesta mitte ainult iga elu, vaid ka iga sündmuse looduses. See kohtusaali-stseen sümboliseerib meie endi otsustamisselgust. Elude vaheajal oleme täiesti võimelised tegema oma arengut mõjutavaid valikuid tulevikuks. Suurte tarkade ja pühakute elus pole see toimunud alateadlikult. Nad mäletasid möödunud elu kogemusi nii selgelt, nagu meie sinuga mäletame eilseid sündmusi. Aga nendele meie hulgast, kelle teadlikkus pole vabanenud, jääb vaid nõrk mälestus sellest, mis on varem toimunud.

Olla sündinud, tähendab saabuda uuele mõistmise ja loovuse tasemele. See protsess kordab end ikka ja jälle, edenedes iga kord pisut kõrgemale tasandile. Kui oled oma karma piisavalt läbi töötanud, jõuad selle tasandi kaugeima piirini, su hing lipsab tagasi unne ja tsükkel jätkub.

Hing liigub alati ülespoole. Iga kannatus astraaltasandil, isegi kõige piinavam põrgu, on vaid ajutine kõrvalepõige. Ennast läbi töötades hoolitseb karma selle eest, et su teod oleksid järgmisel korral alati paremad. Ma tean, et see on vastuolus üldlevinud uskumusega, et reinkarnatsioon võib inimese hinge viia looma või isegi putuka tasemele, kui ta teod seda tingivad. India kultuur on väga vana ja keeruline. Kui ma kasvasin, siis avastasin üllatusega, kui vastuolulised võivad vaimsed õpetused olla – uskumused vaheldusid meie rännates ühest linnast teise nagu toitki. Indialased on kõigesööjad. Ühel või teisel ajal on nad kõike uskunud. Mu katoliiklastest kooliõpetajad olid vaid viimaseks “toiduks” mu sajanditevanuses “menüüs”. Lõpuks otsustasin, et ainus viis vaimsetest asjadest midagi teada saada, on ise kogeda ja nii palju kui võimalik lugeda.

Minu lapsepõlve Indias arvati, et me ei vali oma järgmist kehastumist vabatahtlikult, kuigi valiku tegemine on siiski vajalik. Valikuvabaduse mõõt sõltub sellest, kui selgelt suudetakse ennast astraaltasandil näha. Seda suutlikkust, mida nimetatakse nägemiseks, saab võrrelda sellega, mida me kogeme siin ja praegu. Kõige väiksema valikuvabadusega inimest sunnivad tagant kinnisideed, sundmõtted, sõltuvus ja alateadlikud impulsid. Mida rohkem neist vabaneda suudetakse, seda suurem on valikuvõimalus. Sama kehtib hinge kohta, kes mõtiskleb oma järgmise füüsilise kehastumise üle.

Pühak või tark on praeguses elus tõeline nägija. Räägitakse, et kui Buddha pani silmad kinni, siis suutis ta otsekohe üksikasjalikult näha oma eelmisi kehastumisi. Tavaliselt aga oleme nägemissoovist nii hõivatud, et kui püüame end näha sellisena, nagu tegelikult oleme, näeme vaid udu või tühjust.

Kui arendame nägemisvõimet – seda, kuidas oma olukorrast teadlik olla –, siis suudame mõjutada elusid, millesse kehastume. Sel juhul suudame ka kiirendada karma läbitöötamist. Samamoodi saame arendada oskusi ja andeid astraaltasandil. (See selgitab muuseas sedagi, miks suurte kunstnike ja muusikute võimed avalduvad tavatult varases eas, sageli enne kolmeaastaseks saamist; andekana sündimine pole juhus.) Sündides toome eelmistest eludest kaasa anded, mida oleme endas arendanud.

Nagu füüsilises maailmas, nii eksisteerivad ka astraaltasandil hingesidemed. Suhe astraaltasandil tähendab seda, et võngutakse teise hingega samal sagedusel, seepärast tuntakse suurenenud armastust, ühtsust ja õndsust. See pole suhe ruumilises või füüsilises mõttes, sest astraalmaailma asustavad vaid mõttevormid. Kui kehast ilmajäänud hing häälestub samale lainele, millel viibib talle armas inimene füüsilises maailmas, siis võib viimane tunda lahkunu ligiolekut; kaks hinge saavad suhelda isegi juhul, kui üks neist võngub materiaalsel ja teine astraalsel tasandil.

On kaks põhjust, miks hing soovib füüsilisse maailma naasta: et täita oma soove ja ühineda lähedaste hingedega. Praeguses elus suhtleme inimestega, kellega ka eelmistes kehastumistes suhtlesime, me lõpetame suhted nendega, kelle hinged ei võngu enam meiega samal tasemel.

Kui olin veel poisieas, siis ainus, mis mind tegelikult selle uskumuse juures häiris, oli see, mis meist lõpuks saab. Läänes on sellest juba palju aega möödunud, kui inimesed igatsesid tulevast elu rohkem kui praegust. Keskajast alates ollakse kindlalt kinni soovis viibida praeguses maailmas. India on alati olnud ambivalentsem. Maises elus on liiga palju valu ja võimalus seda igavesti korrata ei tundu ahvatlev. Kuidas on siis võimalik “karmarattalt” maha tulla?

India uskumuse ühe versiooni järgi minetab hing kõik maised soovid, kui on oma karma läbi töötanud. Ta on valgustumiseni jõudmiseks ületanud kiindumused ja armastuse aineliste asjade vastu. Ja kui ta on karmast vaba, siis pole mingit vajadust uuesti sündida ei füüsilisele ega astraalsele tasandile. Selline hing liigub oma arengus spiraalselt ülespoole, tasanditele, mida meie ei suuda ette kujutada. Ida filosoofias tuntakse neid kausaalsete tasanditena; nendel tasanditel omandab teadvus nii peene vormi, et sel pole enam mingit visuaalset kuju, mida saaksime tunnetada. Kausaalset maailma on võimalik vaid siis tunda, kui oleme valmis seda kogema, aga igal inimesel kulub selleks erinev aeg. Me saame sellele pilku heita ilmutuste kaudu, kuid elama hakkame seal alles siis, kui hing võngub küllalt kõrgel tasandil, et seda taluda.

India uskumuse teine versioon väidab, et karma on lõpmatu ja pidevalt uuendatav. Püüdu karmat ületada võiks võrrelda paadist ühe käega vee välja ja teise käega tagasi sisse tõstmisega, seega toimub areng selle uskumuse kohaselt pisut teisiti. Kui teostad end, siis ei samasta sa ennast enam oma keha, meele, ego ega soovidega. Sinust saab puhas nägija ja selles seisundis võid sa valida karma ületamise. Karma lõpp ei tähenda siiski elu lõppemist. See oleks nagu võlast vabanemine või vabadus kulutada raha piiranguteta.

Nagu teisteski inimestes, nii on ka minus kasvanud ja kahanenud soov, et mind vabastataks. India traditsioonis usutakse, et me oleme uuesti sündinud positiivsel põhjusel – selleks et väljendada ja ammendada oma iha jõudu. Ma teadsin isegi poisipõlves, et kristlased ei nõustu sellega, sest ainus tõeline põhjus, miks nende patusesse maailma sündida, on Jeesuse juurde tee leidmine. Ideaalne kristlane tahab kiiret päästmist, et sellest maailmast lahti ütelda, nagu seda tegid paljud kristlastest pühakud – ja ka paljud India pühakud.

Indialased on igavikulisuse idee võtnud muistsetest kultuuridest, mis olid olemas ammu enne hinduismi teket, ning isegi islami ja kristlike vallutajate mõju all on nad hoidnud oma pilgu igavikul. Indialase meeles pole lõppu taevastel sfääridel, mis kuuluvad olemasolu kõrgematesse sagedustesse, aga nagu me oleme juba näinud, võib mõni hing teatud kõrgel arengutasemel otsustada oma teekonna lõpetada. Kui hing on juba nendele tasemetele jõudnud, ei taha ta tavaliselt uuesti inimesena sündida, välja arvatud selleks, et osutada mingi teene – aga need hinged on erandid. Budismis nimetatakse sellist hinge bodhisattva’ks – see, kes ei pöördu Maa peale tagasi arenemiseks, vaid tuleb vabast tahtest vaimuvalgust levitama. Kui ma küsisin Tiibeti laamalt, kes või mis on bodhisattva, vastas ta: “Kujuta ette, et sa ei näe enam und, ent ehkki sulle meeldib olla ärkvel, tahad sa ka aidata neid, kes ikka veel magavad.”

Loomulikult pole enamik inimesi kõigest sellest teadlikud, nende puhul jätkub karmatsükkel iseenesest. Siin ja praegu oleme ümbritsetud lõpmatust hulgast tasanditest. Kui sa suudaksid nihutada oma teadvuse kõrgemale sagedusele, siis võiksid kohe, kui seda tahad, olla koos inglitega. Lõpmatu hulga võimalikkuste väljas eksisteerid sa kõikidel nendel tasemetel ühel ja samal ajal, aga kogemise tasemel eksisteerid ainult ühel. Mõne India õpetuse järgi igatseme kõik nende teiste tasandite järele nii väga, et rändame nendele öösel unes. Siis lahkub astraalkeha tegelikult füüsilisest kehast, jäädes sellega ühendusse niidi abil, mis toob ta jälle ainelisse maailma tagasi. Kui niit katkeb, siis tagasitee kaob. Samuti on ohtlik mängida madalamate astraaltasanditega, kui sa neid veel ei mõista. Aga kui juba mõistad, et vaim kujutleb kogu maailmade struktuuri – madalaimast kõrgeimani, deemonitest ingliteni, siis ei saa selles, mis on loodud, olla midagi ohtlikku.

Selles raamatus olen püüdnud aidata sul süüvida maailma, millest leidsin ennast kuuskümmend aastat tagasi. See on veedade õpetus sellisena, nagu ma seda siis mõistsin. See on tohutu vaimne ookean ja tüüpilise India kombe kohaselt palutakse sul ammutada sealt oma peekrisse nii vähe või nii palju, kui soovid. Tervel ühiskonnal on peaaegu võimatu hõlmata lõpmatust, India pole erand. Sealgi on inimesed mures surma ja suremise pärast, nagu ollakse läänes, ja sealgi on neid, kes on täielikult selja pööranud jalgade ees lainetavale teadmise-ookeanile. Läänes on meil sellest nähtusest oma versioon. Me eitame, et keegi võiks teada, mis asub surmapiiri taga – ja see suleb mõneks ajaks mõnusalt meie mure ees ukse. Või väidame, et vaimne teadmine on suhteline; et loeb ainult usk, mitte see, millesse usud.

Just selliseid piire püüab see raamat ületada. Küsimus “Mis juhtub, kui oleme surnud?” taandub küsimuseks “Mis juhtub, kui olen surnud?” Küsimus muutub isiklikuks, emotsionaalseks ja vältimatuks. Kui pühendunud moslem maanduks kristlikus taevas (või vastupidi), oleks ta väga õnnetu, sest igavik ei vastaks tema ootustele. Poisieas olin ma õnnelik, sest mulle tutvustati sellist lihtsat struktuuri, – mida ma olen viimistlenud oma ülevaates –, mis lubab igal hingel leida kodu, kuhu ta kuulub.

On teatud teemad, mis selles raamatus esile küündivad:

 

Surmajärgne elu on taas leitud selguse paik.

Surmajärgne elu pole staatiline. Me areneme edasi ja kasvame ka pärast surma.

Valik ei lõpe surmaga, vaid avardub.

Maised pildid kannavad meid surmajärgsesse ellu (me näeme algul seda, mida paneb nägema meie kultuur), seejärel aga teeb hing loovaid hüppeid, mis avavad uusi maailmu.

 

Minu sihiks on uurida, kui usaldusväärsed need eeldused on, sest nad erinevad väga kristlikust taeva ja põrgu loost, mida enamik lapsi läänes õpib. Üks vana kultuur lubab armastusel ja surmal koos eksisteerida, mitte vaenlastena, vaid ühe elu omavahel läbipõimunud tahkudena. Suur Bengali poeet Rabindranath Tagore kirjutas:

 

Öö suudles hääbuvat päeva

ja sosistas:

“Olen surm, sinu ema,

minust sünnid sa uuesti.”

 

Surmajärgse elu lugu, mille valguses üles kasvasin, on avatud lõpuga nagu elu ise. See vana vaimne tarkus on jäänud minusse aastakümneteks, teisenedes tänu kogemustele ja heiastustele. Ainus surmakäsitus, mis mulle midagi tähendab, lubab meil kogeda kõike. Nüüd loodan anda lugejale sellesama vabaduse – praeguses ja igas tulevases maailmas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Esimene osa

 

 

 

 

 

 

ELU PÄRAST

 

 

SURMA

 

 

 

 

1

 

 

 

Surm uksel

 

 

 

Kaua aega tagasi oli metsades, mis kord ümbritsesid püha linna Benaresi, rikkalikult tööd puuraiduritele. Üks neist oli kena Satyavan, keda muutis veelgi ilusamaks tema suur armastus oma naise Savitri vastu. Paljudel hommikutel oli Satyavanil raske oma onnist lahkuda ja metsa tööle minna.

Ühel hommikul lamas Savitri uneledes voodis ja mõtles oma õnnele, mis tundus olevat täiuslik. Äkki märkas ta kedagi ristijalu istumas tolmusel lagendikul – nende eesõuel. See on rändmunk, mõtles naine. Ta pani kaussi riisi ja juurvilja ning tõttas neid pühale mehele pakkuma, sest külalislahkus on püha kohustus.

“Ma ei vaja toitu,” ütles võõras, lükates eemale kausi, mille Savitri oli pannud varjulaigulisele maapinnale. “Ma ootan siin.”

Savitri tõmbus kabuhirmus tagasi, sest äkki ta teadis, kes külaline on. Mitte rändmunk, vaid Surm ise, keda Indias tuntakse isand Yamana.

“Keda sa ootad?” küsis naine, hääl värisemas.

“Meest, kelle nimi on Satyavan.” Surma-isand rääkis viisakalt. Ta oli harjunud, et tal on surelike üle täielik võim, seepärast lähenes ta neile lihtsalt, peaaegu kõrkuseta.

“Satyavan,” hüüdis Savitri. Ta suutis vaevu hoiduda minestamast, kui kuulis oma abikaasa nime. “Aga ta on tugev ja terve ning me armastame teineteist väga. Miks peaks tema surema?”

Yama kehitas õlgu. “See on nii, sest peab olema,” ütles ta ükskõikselt.

“Aga kui sa hoolid sellest nii vähe,” ütles Savitri, “siis miks mitte võtta keegi teine? On ju haigeid ja viletsaid inimesi, kes paluvad surmalt vabastamist. Külasta neid ja jäta minu maja rahule.”

“Ma ootan siin,” kordas Yama ega lasknud end naise palvest ja silmi tulvavatest pisaratest liigutada. Yama näis Savitrile esindavat maailma, kus kõik on nimeta ja halastuseta.

Noor naine ruttas onni tagasi. Ta kõndis edasi-tagasi, pöörane teadmisest, et tema abikaasa tuleb koju vaid selleks, et oma hukatusele vastu minna. Tiigrid kardavad vapra Satyavani kirvelööki, aga siin on vaenlane, keda ükski relv ei tapa. Siis tekkis Savitrile meeletu mõte. Ta heitis mantli õlgadele ja jooksis tagaukse kaudu metsa.

Savitri oli kuulnud, et mäel asus püha paik – maa sees olev koopasuurune eluase, mida olid kujundanud tohutu banjanipuu juured. Seal elas tuntud pühamees. Savitri tahtis temalt abi paluda. Aga ta ei teadnud teed ja leidis peagi, et kõnnib mööda hirveradu ja kraave. Hirm kihutas teda tagant, nagu hingamine ja jõud seda lubasid. Ja nii rändas naine aina kõrgemale ja kõrgemale, kuni enam ei jaksanud ning kukkus maha ja jäi magama; ta ei teadnud, kui kauaks.

Kui päiksekiirtevihk Savitri silmad avas, leidis ta end tohutu banjanipuu jalamilt. Naine silmas juurte vahel koopataolist õõnsust ja piilus erutatult selle sisse. Enne veel, kui ta jõudis sisenemiseks julgust koguda, hüüdis üks hääl koopast: “Mine ära!” See oli nii vali ja äkiline, et Savitri lausa hüppas.

“Ma ei saa ära minna,” vastas ta hääle värisedes. Naine selgitas oma meeleheitlikku olukorda, aga hääl koopapimedusest ütles: “Mille poolest erined sina kõikidest teistest? Surm käib kaks sammu tagapool meie järel – hällist hauani.”

Pisarad tõusid Savitri silmadesse. “Kui sa oled tavainimestest targem, siis peab sul midagi minu jaoks olema.”

Hääl vastas: “Kas sa tahad Surmaga kaubelda? Kõigil, kes on seda proovinud, on see ebaõnnestunud.”

Savitri tõusis väärikalt püsti. “Las siis Yama võtab abikaasa asemel minu. See, mida kõik räägivad, on tõsi. Surm on lõplik. Mu ainus lootus on, et ta tapab minu ja säästab tema, kes pole surma ära teeninud.”

Nüüd oli vastaja hääl õrnem. “Ole rahulik,” ütles hääl. “On üks võimalus.” Savitri kuulis pimeduses sahinat, seejärel väljus pühamees oma koopast. Ta oli askeet, tema kõhna keha ümber oli seotud niudevöö ja õlgade ümber heidetud munga siidsall. Ja ometi näis ta olevat üllatavalt noor. Mees ütles Savitrile, et tema nimi on Ramana.

“Sa tead, kuidas Surma võita? Ütle mulle, kuidas,” anus Savitri.

Munk Ramana kissitas päikesepaistes silmi, pööramata Savitrile tähelepanu. Tema silmis oli pilk, mida Savitri ei mõistnud. Siis pühamees kummardus ja võttis vana rooflöödi, mis lebas maas.

“Tule,” ütles ta. “Võib-olla sa suudad õppida. Ma ei anna mingeid lubadusi, kuid kindlasti oled sa piisavalt meeleheitlik.”

Ramana oleks nagu Savitri unustanud, ta hakkas flööti mängima ja mööda lähedal asuvat hirverada üles minema. Savitri seisis veel hetke, hämmastunud ja segaduses, aga kui flöödihelid metsa kadusid, siis polnud tal muud valikut, kui neile järele joosta.

 

 

Surma ime

 

Elu ümbritseb kaks saladust. Vaid ühte neist, sündi, peetakse imeks. Kui sa oled usklik, siis toob sünd maailma ühe uue hinge tema kodust Jumala juures. Kui sa pole usklik, siis on ime see, et üksainus viljastatud rakk emaüsas pooldub viiskümmend korda ja areneb inimeseks. Valgu ja vee tilk teab mingil viisil, kuidas kujundada end silmadeks, käteks, nahaks ja peaajuks.

See üheksa kuud kestev muundumine aina kiireneb, nii et lõpuks tekib igas minutis miljon uut ajurakku. Hetkel, mil laps sünnib nagu emalaevast eralduv kosmosesüstik, mõistavad äkki kõik süsteemid, mis peavad iseseisvalt toimima – süda, kopsud, aju ja seedetrakt –, et see hetk on nüüd käes. Organite töö ei sõltu enam emast, vaid need hakkavad hämmastava täpsusega toimima, otsekui oleksid alati olnud iseseisvad. Sekundi murdosa jooksul otsustab elu hakata elama.

Teine saladus, millega puutume tavaliselt kokku palju aastaid hiljem, on hoopis erinev. See viib lõpule asjad, mille saavutamise pärast sünd nii väga võitles. Nõrgad südamelöögid ületavad nähtamatu joone ja lakkavad. Kopsulõõts, mis on pumbanud umbes 700 miljonit korda, keeldub pumpamast. Sada miljardit neuronit lakkavad signaale edastamast; triljon miljardit rakku kogu kehas saavad teate, et nende missioon on lõppenud. Ometi on see finaal sama suur saladus kui sünd, sest hetkel, mil elu lõpeb, on 99% meie rakkudest tavaliselt ikka veel töövõimelised ja kõik kolm miljardit koodonit – inimese “DNA-raamatu” tähte – on kahjustamata.

Surm saabub ilma sünni imepärase kooskõlata. Mõni rakk ei saa sellest uudisest veel mõnda aega teada. Kui surnu elustatakse umbes kümne minuti jooksul, enne kui peaaju hapnikuvaegusest kahjustub, hakkab keha masinavärk taas tööle, otsekui poleks midagi juhtunud. Tõepoolest, surm on väga ebaselge sündmus, näiteks silmalaud võivad pilkuda veel kümme kuni kaksteist korda pärast seda, kui pea on keha küljest raiutud (see jube tõsiasi avastati Prantsuse revolutsiooni ajal, kui inimesi giljotineeriti).

Religioon ei pea surma imeks. Kristluses on surma seostatud patu ja saatanaga – lääne vaste Surma-isandale. Surm on vaenlane, kelle haardest Jumal meid päästab. Aga Jumala abiga jõuame palju tähtsama sündmuseni – surmajärgse elu algusesse. Uskliku arvates saame surres tunda Jumala ligiolekut; kogu ajaloo vältel on nägijad väitnud, et nad on tegelikult näinud hinge kehast lahkumas. (Mitte kõik nägijad pole usklikud. Tunnen üht väljapaistvat psühhiaatrit, kelle ateistlik ilmavaade sai tõsiselt läbi raputatud meditsiinikoolis, kui ta astus just surmahetkel vähihaige palatisse ja nägi viirastuslikku helendavat kuju surija kehast väljumas ning kadumas.) Levib legend, et inimese surres kahaneb tema kehakaal 21 grammi, sest nii palju kaaluvat hing. Tegelikult sellist muutust ei toimu.

Ma arvan, et surm väärib imeks nimetamist, ükskõik mis suremise ajal ka ei toimuks. Ime aga, veider küll, on see, et me ei suregi. Elutegevuse seiskumine on illusioon, eesriiet kõrvale tõmbava maagina ilmutab hing meile teispoolsust. Müstikud mõistsid juba ammu selle hetke rõõmurikkust. Nagu suur Pärsia poeet Rumi ütleb: “Surm on meie abiellumine igavikuga.” Aga ega ainult müstikud pole surma illusoorsust läbi näinud, ka väljapaistev 20. sajandi filosoof Ludwig Wittgenstein kirjutas: “Elu jaoks olevikus pole surma olemas. Surm pole sündmus, mis toimub elus. Surm pole ka mingi fakt.”

Mina usun, et surm toob kaasa järgmised imepärased asjad:

 

aeg asendub ajatusega;

ruumi piirid laienevad lõpmatusse;

sulle avaneb elu allikas;

sa omandad uue viisi teada, mis jääb väljapoole viie meele ulatust;

sulle avaneb kõige aluseks olev intellekt, kes juhib loomisprotsessi (hetkel ei kasuta me sõna “Jumal”, sest paljudes kultuurides pole ainulooja suremise või surmajärgse elu osa).

 

Teiste sõnadega, surm on meie eesmärgi teostumine siin maa peal. Kõik teised kultuurid usuvad kindlalt, et see on tõsi, kuid lääne kultuuris nõutakse kindlamat tõestusmaterjali. Arvan, et tõestus on olemas, aga see ei saa olla füüsiline, sest määratluse järgi teeb surm füüsilisele elule lõpu. Et seda tõestust mõista, peame avardama oma teadvuse piire nii palju, et tunneksime iseennast paremini. Kui sa tunned ennast kui inimest teisel pool aega ja ruumi, siis on su identiteet avardunud, hõlmates surma. Põhjus, miks inimolend otsib jätkuvalt täitumust teispoolt taevatähti, on tunne, et meie saladus peitub seal, mitte siin füüsiliste piirangute maailmas.

 

 

Igavik praegu

 

Olles nähtamatu ime, on surm ülimalt tabamatu. Kuid me oleme saanud ahvatlevaid tõendeid, et “teisel pool” olev on tegelikult meile praegu väga lähedal. Inimesed ei mõista, kui tähtis see surmajärgse elu seisukohalt on. Sõna “järgne” viitab, et aeg surmahetkel ei muutu, vaid liigub jätkuvalt sirgjooneliselt edasi, kandes inimese maisest ajast taevasesse aega. See on kahel põhjusel vale. Esiteks, igavik ei sõltu ajast. Kristluses ei karistata patust, kes on igaveseks põrgusse mõistetud, mitte pikka aega, vaid väljaspool aega. Ka hea inimene, kes saavutab lunastuse, elab seal, kus kellad iial ei tiksu. Nii polegi tavalisel ajatunnetusel mingit tähtsust selle seisukohalt, mis järgneb.

Teiseks, meie igapäevane ajatunnetus põhineb just igavikul. Universum tekkis 14 miljardit aastat tagasi ja pani kosmilise kella käima. Keha kogeb aega tänu atomaarsetele võngetele vesiniku, hapniku, lämmastiku ja süsiniku – orgaaniliste kemikaalide – tasemel. Me mõõdame väliseid sündmusi, kasutades aju sisemist kella, mis pole midagi muud kui need orgaanilised kemikaalid. Teo aju tiksub nii aeglaselt, et kulub viis sekundit, enne kui üks sündmus lõpeb ja uus algab. Nende viie sekundi jooksul võid võtta teo ja viia ta kolm meetrit edasi. Teole näib, et ta on teleporteerunud läbi ruumi. Inimaju tiksub küllalt kiiresti, nii et me suudame tunnetada sündmusi, mis kestavad vaid ühe tuhandiku sekundist (näiteks sääse möödavilksatamine, koolibri liikuvate tiibade ähmased piirjooned), aga ikkagi liiga aeglaselt, et näha kuuli lendu või miljonit neutriinot, mis iga minut tungivad läbi me keha.

Enne Suurt pauku ei tiksunud aeg edasi ega peatunud; üks sekund võrdus igavikuga. Me oletame seda, sest kvantfüüsika on aja illusioonist läbi tunginud, minnes aatomkellast kaugemale, sügavamale Looduse algstruktuuri. Sügavaimal tasemel võnked lakkavad. Universum vaibub nagu surev aju. Ometi on surmailming näiline, sest tegevuse lõppemise piir tähistab seda, et algab uus maailm, mida tuntakse virtuaalse reaalsusena ja kus mateeria ning energia eksisteerivad puhta potentsiaalina. Virtuaalse maailma alus on keeruline, kuid kõige lihtsamalt väljendudes – mittefüüsiline sfäär peab eksisteerima, et sünnitada füüsiline universum. See sfäär on tühjus, kuid see pole kaugeltki tühi. Nagu diivanil tukkuja meel on küll tühi, kuid võib kohe ärgata lõpmatuks mõtetejadaks, nii ärkab ka virtuaalne reaalsus lõpututele uutele sündmustele. Loodu murrab tühjusest täielikku täiusesse, nii nagu igavik hüppab ajatusest aja täiusesse.

Kui igavik on praegu meiega, olles kõige alus, siis peame ka meie sellest pärinema. Ajaillusioon ütleb meile, et me sööstame otsejoones sünnist surma, kuid tegelikult viibime ühes vahumullis, mille on valla päästnud igavik.

Tegelikult pole surm iial olnud kaugel eemal, kindel piir elu ja surma vahel pole üldse läbitungimatu. Tunnen üht May-nimelist naist, kes on viiekümneaastane ja pärit New Mexicost. Teismelisena sai see naine šoki, sest tema vanem vend hukkus autoõnnetuses. “Mina olin viisteist, tema üheksateist, ta oli ainus inimene, keda olen iial tõeliselt austanud. Kui ta suri – pauhti! ... just nii lihtsalt –, ei suutnud ma sellest isegi aru saada,” ütleb May. Ta oli palju aastaid väga kurb.

“Tõmbusin täielikult endasse, ei kohtunud enam kellegagi. Ja ma küsisin üha: “Miks? Ma tahan vastust. Ütle mulle.” Päev päeva järel ei tulnud mingit vastust.” Siis sündis Mayle laps ja naine otsustas hakata jälle inimestega suhtlema. “Ma teadsin, et lapsel pole hea kasvada erakuna, nii otsustasingi vahetevahel mõne inimesega kohtuda.”

Esimesel seltskondlikul koosviibimisel, kuhu naine läks, tundis ta äkki midagi imelikku. “Rääkisin kellegagi, mul oli käes klaas veini, kui tundsin, et mu jalalabad muutusid tuimaks. Tuimus levis kiiresti mööda jalgu üles ja äkki ma mõistsin. See on see. Otsekohe tuba kadus ja ma tundsin, et lendan läbi ruumi kiiremini, kui suutsin ettegi kujutada. Tundus, nagu oleks kõik uskumatult kokku tõmbunud ning avardunud ühel ja samal ajal. Mul pole aimugi, kui kaua ma ära olin. Pidu toimus maal ühes farmis, nii kulus kiirabil kohalejõudmiseks viiskümmend minutit. Selleks ajaks olin teadvusele tulnud, sõbrad rääkisid mulle, et nad tundsid kogu aeg, et mu pulss siiski lööb nõrgalt.”

Küsisin Maylt, kuidas ta oma kogemust tõlgendab. “See on ikka veel siin,” ütles ta, hoides oma peopesa umbes kolmekümne sentimeetri kaugusel rinnast. “Umbes nii kaugel.”

“Mis on ikka veel siin?” küsisin.

“Igavik. Olen kindel, et seda ma just kogesingi, ja see tunne pole minust enam lahkunud. See kinnitab mulle, et eksisteerin väljaspool oma keha. Kolmekümnendad eluaastad olid rasked, sest mul oli rinnavähk, aga ma ei kartnud suremist, mitte hetkekski. Miks ma oleksin pidanud kartma? Ma olen igavikku näinud.”

 

 

Vedaanta – Hinge vastused

 

Ma tahan surematuse inimnäoliseks muuta, enne kui läheme seda toetava teaduse juurde. Faktid on kasutud, kui meil pole nendega isiklikku suhet, ja miski pole nii isiklik kui suremine. Kuna muistses Indias tunnistasid väga paljud tõde, et igavikku saab kogeda, siis siirdugemgi sinna, et näha, kuidas see võimalik on. Tuhandeid aastaid tagasi elas inimesi, kes uurisid vaimusügavusi, et saada vastuseid ilma Jumalat solvamata ja tema valdkonda tungimata. Need olid rišid ehk veedade-aegse India targad, kes kerkisid esile ajal, mil hinduism oli alles õitsele puhkenud – võib-olla koguni neli tuhat, aga võib-olla kõigest tuhat aastat tagasi. Nimed, mille all rišisid tuntakse – Vyassa, Brighu ja Vasistha – võivad olla ajaloolised või mitte, aga kirjatöö, mille nad endast maha jätsid, on tuhandeid lehekülgi pikk. Paljudel teostel puudub tõestatud autor, nagu seda pole ka Vanal Testamendil, ja rišide õpetus, mida tuntakse vedaantana, ei ole religioon.

India vaimne maastik oli täis jumalaid ja jumalannasid, samuti leidus loendamatuid lokasid ehk mittefüüsilisi maailmu. Olid inglite ja deemonite hierarhiad, mis on võrreldavad Dante omadega. Sellises hämmastavas mitmekesisuses ei pakkunud ka rišide käsitus ühte Jumalat. See jutustas ühest reaalsusest, mis hõlmab kõiki võimalikke kogemusi nii praeguses elus kui ka teispoolsuses. Rišid väitsid, et iga eksistentsitase on tegelikult teadvuse seisund. Teised maailmad – tegelikult kõik maailmad – vormitakse teadvuses. Seega meie, nende maailmade loojad, suudame neid kogeda ja mõjutada, kui tahame. Need on vedaanta põhiväited. See, mida rišid pakkusid, on enam kui filosoofia, see on kutse osaleda ühes lõputus katses. Katse eesmärk on proovile panna reaalsuse tõelisus, uurides seda iseenda sees.

Kutse kehtib ikka veel. Kui me võtame selle vastu, siis oleme ühendatud veedade rišidega nähtuse kaudu, mida Aldous Huxley nimetas “püsifilosoofiaks” ja mis naaseb igal ajastul, et rahuldada uue põlvkonna nõudmisi. Oleks mõttetu käsitleda muistset traditsiooni, kui see meile midagi ei ütleks, aga vedaanta ütleb. Ühelt poolt on paljude inimeste elus dogmad asendunud kahtlustega. Tänapäeva vaimne segadus pole võib-olla nii eksootiline kui templite ja jumalate küllus muistses Indias, aga kuula ikkagi neid hääli, mis meie ümber ringlevad:

 

Olin Alzheimeri-osakonnas, kui mu vanaisa suri. Oma elu lõpul oli ta hoopis teine inimene – mõistuse kaotanud, keha suure koguse morfiiniga mürgitatud. See oli nagu taime suremise jälgimine. Kui tema hingamine lakkas, tundus, nagu poleks midagi muutunud.

Mu eksabikaasa on tõeline kaabakas. Ma ütlesin talle, et kui ta sureb, siis rändab ta otse põrgusse. Esimese klassi piletiga.

Ma olen budist. Kui lahkun kehast, saab minust puhas teadvus.

Ma olen hindu. Ma olen juba praegu puhas teadvus.

Kelle üle nad nalja heidavad? Kui oled läinud, siis oled läinud. Punkt.

 

See viimane hääl kuulub materialistile, kes peab surma lõplikuks, sest näeb elu vaid füüsilises kehas. Me võime väita, et surmajärgse elu eitamine on teaduslik, ent tegelikult näitab see vaid uskumist materialismi. Rišid olid veendunud, et teadmine pole teadjaväline, vaid tema teadvusse põimunud. Nii polnud neil mingit vajadust välise Jumala järele, kes lahendaks elu ja surma mõistatuse. Rišidele olid selle asemel tähtsad nemad ise, mis on väga hea, sest nii on ka meiega. Igal inimesel on mina. Me kõik oleme kindlad oma eksistentsis, ehk selles, et elame. Nende tõetruude teadmistega, väidab vedaanta, võib igaüks kogeda vahetut teadmust ükskõik mille kohta, hoolimata sellest, kui saladuslik see ka pole.

Miks me siis pole seda kogenud? Võib-olla sellepärast, et me ei ole kontakteerunud enda sügavaima osaga, mida rišid nimetavad aatmaniks. Selle lähimaks vasteks eesti keeles on “hing”. Hing ehk aatman on jumalik säde, nähtamatu osake, mis toob Jumala ligioleku lihasse ja luusse. Suurim erinevus on see, et vedaantas pole hing Jumalast eraldatud. Erinevalt kristlikust hingest ei saa aatman tulla Jumalast ega temasse naasta. Inimene ja jumalus on ühtsed; teadlikkus sellest ühtsusest on vajalik samm, mis toob reaalsuse nähtavale.

Väide “Ma olen Jumal” kaasneb aatmaniga loomuldasa. Kuid meile, lääne inimestele, ei tundu see nii loomulik. Aastaid tagasi oli mul sõber, kes oli võimeline tugevateks vaimseteks kogemusteks, näiteks lahkus ta kehast ja nägi oma südames valget valgust – või vähemalt rääkis nii. Ütlesin talle, et minul pole selliseid kogemusi olnud. “Ka minul mitte,” vastas ta, “need on ebaisikulised.”

Sel hetkel jõudsin arusaamisele, et miski väline, piiritu ja muutumatu ei saa olla isiklik. Me oleme harjunud ütlema “minu hing”, aga see on eksitav. Hing ei kuulu mulle samasuguse omandina nagu näiteks maja, või veresideme kaudu nagu lapsed. Hing ei kuulu mulle nagu minu isik ja mälestused, sest seniilsus ja meeltesegadus võivad mu aju kahjustada ja mult mõlemad ära võtta.

Surm ei seostu sellega, mis mul on, vaid sellega, kelleks ma võin saada. Praegu pean ennast ajalapseks, aga minust võib saada igavikulaps. Ma näen oma kohta siin maa peal, aga võib-olla olen ma teel universumisse. Me teame vaistlikult, et meie saatus on lõputu, aga me kardame surma, sest see paneb proovile meie soovid ja unistused. Me kardame proovilepanekut, sest kui ilmneb, et oleme eksinud, siis tunduvad kõik meie püüdlused asjatutena. Oma meedikukarjääri jooksul olen näinud, kui hirmunud võivad inimesed viimase hetkeni olla. Suremine pole tõelisem kui iga teinegi hetk, aga see on määravam. Pole tähtis, kui rikas või andekas sa oled, sest surm on suur võrdsustaja. (Mäletan, kuidas üks tuntud guru kõneles sellest, et imendumine valgusesse on ülim vaimne tasu. Minu kõrval istuv naine hakkas nihelema, nõjatus minu poole ja sosistas mulle kõrva: “Näib, et see on väga surma moodi.”)

Et surmajärgsel elul oleks mõte, peab see olema sama rahuldustpakkuv kui maine elu. Raha, võimu, seksi, perekonna, saavutuste ja füüsiliste naudingutega lõpu tegemine ei ole tähtsusetu. Paljud asjad, mida armastame ja millest sõltume, saavad praeguse elu lõppedes otsa. Mitu aastat tagasi, kui ma olin kogemusteta arst Bostonis, võeti haiglasse ravile üks vanem paar – mõlemad, nii mees kui ka naine, olid haiged. Mees oli lõpetamas oma pikka võitlust käärsoolevähiga. Tema naise seisund oli palju parem, ehkki ta oli põdenud südamehaigust. Nad viibisid samas haiglapalatis ja neid iga paari päeva järel külastades nägin, kui kiindunud nad teineteisesse olid.

Mees oli teadvusele tulles ja teadvust kaotades palju päevi suures valus. Naine istus tund tunni järel tema kõrval ja hoidis tal käest kinni. Ühel hommikul, kui ma jälle tulin, leidsin, et naise voodi oli tühi – ta oli südame seiskumise tagajärjel öösel äkki surnud. Mees oli parajasti teadvusel ja ma rääkisin talle, mis oli juhtunud. Tegin seda vastumeelselt, sest kartsin võimalikku šokki. Aga tema tundus väga rahulik.

“Ma mõtlen, et minagi lähen nüüd,” ütles ta, “seni ma ootasin.”

“Mida?” küsisin temalt.

“Härrasmees laseb daamil alati ees minna,” vastas ta, vajus tagasi teadvusetusse ja lahkus samal pärastlõunal.

See meenutab mulle, mida me saame suremisse kaasata. Lahkus, rahulikkus, oskus kannatlikult vastu võtta kõike, mis peab tulema: need on omadused, mida saame endas kujundada, ja kui need on olemas, siis on surm katse, milles me läbi ei kuku. Meie viga pole see, et me surma kardame, vaid see, et me ei austa surma kui imet. Kõik kõige olulisemad valdkonnad – armastus, tõde, kaastunne, sünd ja surm – on võrdsed. Need kuuluvad meie saatusesse, aga ka praegusesse ellu. Kokkuvõttes on selle raamatu eesmärk tuua surm olevikku ja seega võrdsustada armastusega.

Seepärast jätkan ma meie arutelu vahepalana lugu Savitrist, naisest, kes valis armastuse, et surma üle kavaldada. Jäägitu armastus on see saladus, mille ta avastas ja mille meiegi peame avastama. R. Tagore viitab sellele väga kaunilt järgnevas luuletuses.

 

 

Mida sa annad?

 

Mida sa annad,

kui surm koputab su uksele?

 

Oma elu täiuse –

sügispäevade ja suveööde magusa veini,

oma väikese varu, mis kogutud aastate jooksul,

ja tunnid, mis elamisest rikkad.

 

Need saavad olema mu and,

kui surm mu uksele koputab.